لیست اختراعات سیدمحمدرضا طوسی
ين اختراع مرتبط با حوزه سيستم¬هاي هوشمند جاده اي (ITS) و شهر هوشمند(SMART CITY) است كه از آن براي جمع آوري داده هاي آماري تردد خودور در شهرها، جاده ها، كنترل پاركينگ ها و كنترل چراغ هاي راهنمايي بر مبناي ترافيك استفاده مي¬گردد. سامانه ترددشماري براي مديريت بهتر راهها استفاده ميشود. اين سيستم، پله زيرين حمل و نقل هوشمند محسوب ميشود زيرا نهادهاي دولتي و غيردولتي، با داشتن آمارها و گزارشهاي مربوط به ترددشمار، ميتوانند از ساير روشها براي هوشمند سازي سامانههاي ترابري استفاده كنند. اين اختراع با بهره گيري از دو نوع سنسور حلقه هاي القائي و سنسورهاي مغناطيسي بي سيم، امكان تشخصي حضور ، شمارش تردد، سنجش سرعت، تعيين جهت حركت و كلاس خودرو را داراست. برد كنترل مركزي پس از انجام فرآيند هاي آماري مورد نياز، داده¬هاي توليد شده را به سرور مركزي ارسال مي نمايد كه از اين داده ها براي كنترل تردد جاده ها، شهرها، پاركينگ ها و چراغ هاي راهنمايي استفاده مي شود.
دوربينهاي مدار بسته در همه جوامع براي تامين امنيت جاني و مالي افراد مورد استفاده قرار ميگيرند. شما ميتوانيد در محيط هاي كسب و كار، مراكز خريد ، بانكها و … دوربينهاي مدار بسته را مشاهده كنيد بخش اصلي بدنه دوربينهاي مداربسته دام بدليل شكل ظاهري از قابي شيشه اي يا بهتر بگوييم از جنس پلي كربنات و پلاستيك سخت و شفاف ساخته شده كه براحتي مي توانند با هر آلودگي يا خراشيدگي روي كيفيت تصاوير تاثير بگذارند. اين اختراعي براي جلوگيري از آسيب ها و خرابي هاي احتمالي دوربين هاي شيشه اي با محفظه شيشه اي نيم كره اي طراحي شده است ، به طوري كه اين ربات با برنامه ريزي كاربر ميتواند به صورت زمان بندي شده و يا بر اساس رخداد شرايط متفاوت از جمله بارندگي و يا آلودگي شيشه با استفاده از سنسورهاي تعبيه شده نسبت به پاك نمودن محفظه اقدام نمايد .اين سيستم مشتمل بر چند قسمت عمده ميباشد كه اين محصول را نهايتا حاصل گرديده است. سيستم مذكور به طور كلي شامل چند قسمت عمده ميباشد كه عبارتند از : قطعات نگهدارنده موتورهاي DC ، موتور سروو 360 درجه (M1) ، موتورهاي Servo (M2) ، وايپر(تي) (T) ، بلبرينگ مهار شده ، قطعات تشكيل دهنده بازوها و نگهدارنده ها از جنس پلاستيك ، مخزن محلول شستشو ، سنسور تشخيص حجم مخزن ، دماسنج ، هيتر ، افشانه ، پمپ الكتريكي DC ، شيربرقي ، برد الكترونيكي،پيچ و مهره ، بلبرينگ ، مجراي پلاستيك ، برد الكترونيكي پردازنده مركزي . اين سيستم به طوركلي براي تمامي مراكز عمومي، مراكز نظامي- امنيتي ، جاده ها و مسيرهاي عبور و مرور، شهرها سازمان هاي رصد كننده تابع جمهوري اسلامي قابليت استفاده را دارا مي باشد.
امروزه نگرانيهاي زيست محيطي بزرگترين چالش در طراحي وسايل نقليه به حساب ميآيد و به نظر ميرسد كه خودروهاي الكتريكي پاسخ مناسبي براي حل اين مشكلات است. از اين رو تاكنون اقدامات زيادي در زمينههاي افزايش بازدهي، كاهش تلفات و بهبود عملكرد اين خودروها انجام گرفته است. طراحي و ساخت خودروي الكتريكي يوشيتا با ظرفيت چهار سرنشين توسط تيم سه نفرهي مخترعين حاضر، از سال 1392 براي برطرف كردن برخي مشكلات موجود در خودروهاي الكتريكي شروع شده است و فرآيند ساخت آن در حال حاضر به اتمام رسيده است. در اين راستا دو سيستم مديريتي هوشمند، طراحي گرديده است و بر روي اين خودرو پياده شده است؛ در واقع اين دو سيستم هوشمند عبارتند از 1) سيستم مديريت هوشمند انرژي، 2) سيستم مديريت هوشمند نيروهاي آيروديناميكي. سيستم ذخيرهسازي انرژي در خودروهاي الكتريكي معمولاً مجموعهاي از باتريها ميباشد كه همواره با مشكلاتي از قبيل گرم شدن بيش از حد، ظرفيت ذخيره انرژي پايين و بازدهي پايين همراه است؛ بههمين دليل توسعهي خودروهاي الكتريكي به علت هزينههاي ناشي از وقوع اين مشكلات تحت تاثير قرار گرفته است. در سيستم مديرت هوشمند انرژي پيشنهادي، با هدف كاهش حجم و تلفات سيستم ذخيرهسازي انرژي و همچنين يكپارچهسازي جريان خروجي سيستم، علاوه بر باتري، از ابرخازن و مبدل دوطرفهي سه درگاهه به عنوان واسط بين باتري، ابرخازن و موتور الكتريكي بهره گرفته شده است. در اين راستا نحوهي كنترل مستقيم توان هر دو منبع (باتري و ابرخازن) از طريق كليد زني اين مبدل مطرح گرديده است، كه اين كار از طريق دو لايهي كنترلي شامل كنترل كنندهي فازي و بلوك تنظيم كننده صورت گرفته است. براي بررسي نتايج، خودروي الكتريكي بههمراه سيستم ذخيرهسازي انرژي پيشنهادي توسط مخترعين ساخته شده است و نتايج عملي مورد بررسي قرار گرفته شده است، علاوه بر آن سيستم ذخيرهسازي پيشنهادي در مقايسه با سيستمهاي ذخيرهي انرژي مرسوم در محيط نرم افزار سيمولينك متلب مدلسازي شده است. نتايج شبيهسازي و عملي بيانگر افزايش بازدهي استراتژي پيشنهاد شده نسبت به ديگر روشهاست. يكي ديگر از مهمترين مواردي كه در طراحي خودروها بايد در نظر گرفت، بهبود مشخصههاي آيروديناميكي ميباشد. خودروي الكتريكي ساخته شده توسط مخترعين از سيستم مديريت هوشمند نيروهاي آيروديناميكي نيز بهرهمند شده است، به طوري كه سيستم كنترلي با دريافت سرعت خودرو از طريق سنسور سرعت سنج و همچنين دريافت انحراف خودرو نسبت به موقعيت جاده از طريق سنسور فرمان، با ارسال سيگنال كنترلي به بالك عقب خودرو بهترين شرايط آيروديناميكي را براي خودرو به ارمغان ميآورد. به منظور بررسي سيستم مديريت هوشمند نيروهاي آيروديناميكي پيشنهادي، تاثيرات اين سيستم بر روي خودروي الكتريكي ساخته شده توسط مخترعين، بررسي شده است. به منظور اثبات صحت نتايج عملي، راه كار پيشنهادي در محيط نرم افزار سيمولينك متلب مدلسازي شده است. براي استخراج ضريبهاي آيروديناميكي، جريان حول خودروي الكتريكي ارائه شده در نرم افزار انسيس مورد بررسي قرار گرفته شده است، در اين راستا حل عددي جريان حول خودرو از طريق ديناميك سيالات محاسباتي و همچنين مدل توربلانسي استاندارد k-ε انجام شده است. نتايج حاكي از آن است كه بهبود مشخصههاي آيروديناميكي در خودروهاي الكتريكي نه تنها باعث افزايش پايداري خودرو ميگردد، بلكه ميتواند تاثيرات قابل توجهي بر روي سيستم ذخيرهسازي انرژي، مسافت پيموده شده و بازدهي موتور الكتريكي داشته باشد. لازم به ذكر است كه تمامي قسمتهاي خودروي الكتريكي يوشيتا (شامل بدنه، شاسي، سيستمهاي مكانيكي، سيستم تعليق، سيستمهاي الكتريكي و ...) منحصراً توسط تيم سه نفرهي مخترعين حاضر، طراحي و ساخته شده است. علاوه بر موارد ذكر شده، اين خودرو حاوي مزايائي همچون وزن پائين (420 كيلو گرم) در مقايسه با ساير خودروهاي الكتريكي هم رده، طراحي آيروديناميكي بدنه با بهرهگيري از نرم افزارهاي به روز و مرتبط، استفاده از سيستم انتقال قدرت يكپارچه و شتاب بسيار بالا ميباشد.
موارد یافت شده: 3